12.20.2005

Dari Negeri Jiran, Suara Jujur Kebenaran

Saya terpukau.

Dalam beberapa kesempatan hidup ini saya cenderung melihat Malaysia sebagai negara yang ideal. sempat terlontar juga dari almarhum Ibu, "kita tinggal di Malaysia saja yuk!"

Tapi saya tak pernah bisa menerima itu. Bagi saya Indonesia tetap rumah.

Namun pandangan mengidealkan Malaysia nyaris tak pernah hilang dari kepala saya. Bahkan ketika orang berkata, di Malaysia pemerintahannya represif dan tak demokratis.

Hingga saya tak sengaja bertemu dengan blok Longgok 18 Zizie Ali. Blog ini menampilkan karya-karya terkini seorang penyair negeri jiran itu yang bernama Zizie Ali.

Dan saya terpukau.

Ada kejujuran yang cukup dahsyat di sana. Dalam kata-katanya saya terbayang sosok kritis Chairil Anwar atau W.S. Rendra.

Apakah Ncik Zizie pernah dengar juga tentang mereka?

usahlah kerana takut

usahlah kerana takut
ahli bahasa membuang kosa kata
reformasi dan keadilan
dari kamus dewan.

usahlah kerana takut
sasterawan terus berkata
shit bukan karya sastera.

usahlah kerana takut
ulamak lantas bersetuju
nabi tidak mencukur janggut baginda
kerana gillete belum tercipta.

usahlah kerana takut
kita semua terus mengangguk...


Ada juga melankoli di sana.

nostalgia pra-sekolah

menurut satu riwayat
ketika usia lima tahun
osama di hantar bapanya
di sebuat taski hulu langat.

ada pula yang mengatakan
dia pernah belajar
di sebuah pasti di kota bharu.

namun yang pasti
laden tidak pernah menghantar anaknya
di mana-mana tadika kemas.

kata seorang guru kelas kemas:
"kalau di hantar ke tadika kemas
osama tak akan jadi pengganas"


Saya, jujur saja, terpukau dengan kejujuran Zizie Ali.

(Sambil diam-diam iri karena belum juga sanggup berpuisi seindah dan setajam itu)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home